Sammanfattning

Du som aldrig varit här förut gör nog bäst i att börja nerifrån så att du får resan i rätt ordning.

Här kommer mina samlade intryck av en sådan här resa. (Ja, några punkter har jag tagit från ett tidigare inlägg)

Undrar du något så skriv en kommentar så ska jag försöka svara.

Planering
Vi hade en ganska minimal plan innan vi åkte. Jag hade tittat en del i Lonely Planet innan vi åkte och ritat lite cirklar på en karta runt t.ex. Minesota, Yellowstone, Yosemite osv. Sedan hade jag setat och lekt lite med Google Maps för att få en uppfattning om hur långt olika omvägar skulle bli. Min gissning var att vi skulle åka 750 mil vilket stämde förvånansvärt bra och det kändes inte avskräckande långt på fem veckor, vi brukar hinna med 500 mil på tre veckor med husvagnen. Många sa åt oss innan vi åkte att vi måste läsa på ordentligt så att vi inte missar och besöka något efter vägen. Men för oss så försvinner en stor del av upptäckar glädjen om man vet precis vad man ska besöka och hur det ser ut där. Men vi är ju alla olika. Som jämförelse så bestod hela planeringen för senaste Europa semestern med husvagnen av, Italien, Brenner passet (såg lättast ut med husvagn) och Mosel och det gav oss tre underbara veckor vid Gardasjön, Runt Innsbruck och Mosel dalen.

Vår tidsplan var minst sagt vag när vi startade, vi försökte räkna lite dagar hit och dit men det är jobbigt att planera ;) Hur som helst blev det så att vi har haft väldigt gott om tid på slutet så att vi inte har behövt känna någon stress att behöva bränna massa mil nu på slutet. De enda campingarna vi har bokat i förväg, typ en vecka, är runt 4th of July som är en stor camping helg och här i San Francisco. Annars har vi uteslutande kört direkt till den camping vi har sett ut någon gång på eftermiddagen och det var bara i Yosemite som det var fullt, även om det också löste sig utan några större problem. Kan tänka mig att 4th of July är trängre om det inte som i år är en lördag utan istället blir en långhelg.

Dom dagar vi "bara" kört bil har sträckan inte varit längre än 350 - 400 miles, vilket är lika många minuter i motorvägsfart 60 mph. Man får oftast köra uppåt 75 mph (120 km/h) men 60 känns ganska lagom speciellt om det blåser. Längsta dan var 550 miles över öknen då vi lyckades komma iväg tidigt för att slippa hettan som uteblev den dan.

Vilket håll
Att resa från öst till väst har varit helt rätt för vår familj med tonåringar som gärna är uppe länge på kvällen och sover länge på mornarna, Eftersom att vi har paserat fyra tidszoner på vägen så har vi kompenserat för dygnsförskjutningen. Det börjar märkas nu när vi varit i samma zon i mer än en vecka, tiden vi börjar bli klara att åka blir senare och senare. Men så har vi haft det lugnt på slutet också.

Vad är målet
För oss var det stora målet att se hur stort och skiftande USA är, inte att hinna med så många turistatraktioner som möjligt. Det är nog bra om man har det klart för sig och även har pratat igenom det så att man vet vad medresenärerna har för mål också. Har man inte pratat om det i förväg är risken stor att någon kommer hem och inte har fått se det den ville se och någon annan har fått sätt aldeles för mycket av något tråkigt. Är man förberedd så har åtminstone jag inget emot att vänta på familjen en hel dag medan dom springer ut och in i affärer. Men om dom säger "Bara en affär till" och det blir tio till, då kan jag surna till ordentligt.

Bilen
Storleken på bilen, 29 fot, 9m, lite kortare än en buss, när jag körde buss var dom 12 m tror dom är längre idag. Känns helt lagom, finns plats att dra sig undan ett tag, inte stor på amerikanska campingar (i Italien hade den varit grotesk men det är en annan historia). När jag tycker att den känns stor i stan så brukar jag tänka "Hade du regerat om du såg en buss här, nej dåså vad gnäller du om?". Parkeringsplatserna på affärscentrum är aldrig något problem, den får utan problem plats över två rutor och på turist atraktionerna finns det alltid speciell RV parking (Recreational Vehicle).

Campingar
Det har i princip aldrig varit svårt att hitta camping, med Yosemite som enda undantag. Campingarna kostade normalt runt $35, vissa upp till $65 framförallt i storstäderna och $20 för de i nationalparkerna. De dyrare campingarna hade inte bättre service än de med normalpris men finns det bara en som ligger nära storstan så är det inte så mycket att välja på. De flesta campingar tar "Big rigs" alltså bussar och sånt, det är nästan bara i nationalparkerna som det finns begränsningar då oftast på max 30fot, men någon enstaka max 22fot eller rent av bara tält.
De flesta campingar har trådlöst internet, så med en laptop kan man ut och surfa och t.ex. boka biljetter till Alcatraz som behöver bokas minst en vecka i förväg. Ibland är det lite si och så med räckvidden, så då kanske man får stå i tvättstugan eller nåt sånt eftersom att många bara sätter upp en vanlig trådlös router för hemmabruk inne på kontoret. Oftast är det gratis.

Storstäder
Storstäder är lite bökigt eftersom att campingarna ligger en bit ut och att det kan vara svårt att ta sig in till stan. Som i San Francisco där vi i förväg hade hittat busstrafik in till stan, men när vi kom dit visade det sig att det skulle innebära promenader genom områden som åtminstone kvällstid inte kändes allt för trevliga. Cykla var också långt. Så bäst är kanske att lägga städerna först och sist på resan och då bo på hotell istället. Om man inte nöjer sig med snabbstopp som vi gjorde i Chicago bara över dagen. Vi hade där tur att av en slump köra på en stor parkering där vi kunde stå för typ $20. Men som t.ex. San Francisco så är det parkeringsmätare i hela stan med max tid på ett par timmar och då måste man ju dessutom hitta två lediga platser bredvid varandra.

Årstid
Har man barn i skolan så är det inte så mycket att välja på men annars så är det nog bättre att åka innan sommaren börjar i Sverige. Speciellt om man ska söderut där det kan bli rejält varmt. Death Valley ska vara väldigt fint men dit får man inte åka under sommarmånaderna om man hyr husbil eftersom att den riskerar att "smälta bort". Åker man lite off-season så slipper man också massa folk och bilhyran blir lägre. Många campingar har öppna hela året även om servicen är begränsad under vissa delar av året.

Höjdpunkter
Ska jag plocka ut en höjdpunkt så får det nog bli den dagen vi körde från Salt Lake City och straxt utanför Yosemite. Att först stå på ett hav av salt och sedan åka på dessa öde vägar genom öknen var magnifikt. Gav en liknande kännsla som uppe i Norrland med skillnaden att det är kylan som gör klimatet kärvt istället för torkan. Andra tycker att New York var den stora höjdpunkten. Eller också så är det helt enkelt helheten att få se hur landet skiftar från öst till väst men samtidigt är väldigt lika.

Putchi som nu jobbat en vecka och längtar till nästa semester.
Allmänt | | 2 kommentarer |
Upp