Dimmiga havet

Torsdag 16 juli av pappsen

Dimman låg tät när vi vaknade i morse men lille bror och hans mor var hurtiga och sprang nere på stranden. Vi hade bestämt oss för att ta en lugn morgon vilket betyder att vi kommer iväg till lunch. I det här fallet flyttade vi oss bara utanför campingen och började med lunch. Sedan bestämde vi oss för kvällens camping, bokade för ovanlighetens skull men det är ganska fullt här nere vid kusten, och insåg plötsligt att vi inte hade så mycket tid om vi skulle hinna innan dom gick hem vid 6. Inte blev det bättre av att Highway One (mellan Los Angles och San Francisco) visade sig vara rejält krogig och smal på sina ställen. I de skarpa kurvorna var backspeglarna centimeter från bergsväggen samtidigt som jag ändå var tvungen att gå ut i mötande körfält med vänster framhjul. Samtidigt började tankmätaren blinka och det var långt till nästa mack. Tur att det var svalt ute annars hade det blivit väldigt svettigt ;) Jag tackade min lyckliga stjärna att det inte var första dagen utan att jag har rattat bilen snart 800 mil vid det här laget.

Innan tankmätaren hade kommit läskigt nära noll dök det upp en mack, som var väl medveten om att han var ensam på marknaden, $4.80 per Gallon istället för normala $2.80. Jag var förberedd från andra ställen så jag kollade priset och nöjde mig med 10 gallon istället för de 40 som det säkert fanns plats för (ungefär 160 liter).

Hur som helst så var det väldigt tjusigt att åka längs vägen. Ibland var vi över molnen, ibland i dom och ibland under dom, allt efter att vägen letade sig upp eller ner för bergssidan. Bl.a. körde vi förbi Carmel, såg dyrt ut och jag tror att det var där Clintan var borgmästare en kortare period.





Vi stannade vid en stor parkeringsplats för att titta på utsikten. Väl där visade det sig vara en Sjöelefant koloni. Det låg typ 20 stycken och solade och små bråakde med varandra. Dom såg hyfsat klumpiga ut på land och orkade inte många "steg" innan dom lade sig ner och vila, efter någon minut så tog dom ett par steg till.



Nu står vi ganska nära stranden i närheten av Monterey, får väl se om det blir något morgondopp imorgon.
Allmänt | |
Upp