Chicago

25 Juni 2009
Idag har dagen spenderats i Chicago, hemstad till allas vår käre Al Capone.


Sovit hade vi gjort på en camping en bit utanför stan så vi klev upp med tuppen och körde in till Chicago. Där parkerade vi på en stor lastbilsparkering och tog taxin ner till "Downtown". Eftersom det från och med nu blir ganska mkt friluftsliv och få stopp i stora städer var i alla fall jag inställd på SHOPPING! Herrarna i familjen var väll inte fullt så förtjusta i dagens planer men klagade i alla fall inte, Simon kollade herravdelningarna och pappa somnade i soffan där fanns någon. 

   Jag och mor trivdes som fisken i vattnet och båda fick mkt uträttat, mamma hitta en efterlängtad termometer (dem visar både F och C!), prutade på ansiktsprodukter på Macy's och köpte flipflops av världens sötaste kassörska. Hon hette Elenore, va sisådär 70 år och kunde minnsan massor med svenska, "Varsegod" "Pojke flicka" "Jag har köpt snus......dricka brännvin" var bara några smakprov på hennes ordförråd.

   Själv köpte jag lite kläder och efter sökande i flera olika glasögonsbutiker hittade jag äntligen mina Rayban Clubmasters i rätt färg. Lycka! Simon köpte faktisk en plånka också kom ja på nu.

   Som paus i shoppandet knalla vi ner till stranden som låg i princip mitt inne i stan. Där kändes det inte längre som Amerika utan snarare Kanarieöarna. Mkt fint, såg ut som ett vykort. På väg till stranden blev vi faktiskt erbjudna att få va mer i TV också. Nått nytt amerikanskt ekonomi program ville ha frågor till sina experter. Vi tacka dock snällt nej och skröt om Sveriges fina sociala skyddsnät där vi inte behöver oroa oss för att spara pengar till college och liknande. Heja Sverige.

   Efter en dag med mycket promenerande och shoppande tog vi tillslut en taxi tillbaks till husbilen och började åka mot Minnesota. I taxin fick vi höra att Michael Jackson inte alls var död som vi hört tidigare på dan utan att han ligger i coma. Lättnad, Michael Jackson kan ju liksom inte bara gå o dö, helt fel, krya på dig till honom.

 I bilen sen körde vi förbi både Woodstock och Dawsons Creek men tillslut fick vi bråttom att hitta camping. Här är kvällarna nämligen inte alls är långa och ljusa som hemma utan tar slut på tre sekunder och allt blir kolsvart. Inte roligt att köra omkring i konstiga områden då, när jag, tack vare för mkt amerikanska filmer, förknippar varenda litet skjul med styckmörderi. (Changeling; SE INTE!)

Men det gick bra och vi hitta en camping och det är där ja sitter nu och kliar mina myggbett. Nu ska jag sova för imorrn blire upp tidigt igen, ännu en dag i bilen väntar då vi ska hinna till Gammelgården i Minnesota (300 miles) till på lördag.

God natt och GRATTIS på födelsedagen igen Ewa.


/Unga fröken i familjen.

Allmänt | |
#1 - - Sanna:

Åh vad avundsjuk jag blir på dina clubmaster. Säg inte att du har köpt ett par bruna för då dör jag av avundsjuka : )

#2 - - malin:

haha va roligt! i egypten kunde de också lite svenska, sa typ varsågod och sånt ;)

#3 - - karin B:

Chicago hörde jag var en jättecool stad från våra vänner i Newyork

Hoppas ni har lika fint väder som vi ! 23 i vattnet och 28 grader i luften.

<3 karin & co

Upp